×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 31 فروردین - 1403
false
true
تولید کم، از دلایل پا نگرفتن صنایع فرآوری استویا در گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»، با وجود اینکه گیلان جزو نخستین استان هایی است که کشت استویا در آن انجام شد، پس از گذشت 14سال،  آمارها نشان می دهد در زمین های کمی از گیلان استویا کشت می شود که تولید سالانه 6تن برگ خشک استویا را در پی دارد البته با توجه به بالا بودن قیمت این گیاه، همین 6تن هم 900میلیون تومان می ارزد.

قاسم جواد زاده با اشاره به اینکه پودر سبز استویا معمولا به صورت بسته و چای کیسه ای عرضه می شوند و پودر سفید آن بسیار شیرین تر از شکر است، گفت: از برگ های خشک استویا برای شیرین کردن چای، تولید نوشابه، کمپوت و صنایع داروسازی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه ژاپنی ها بیش از مردم دیگر مناطق دنیا استویا می خورند و طبق گزارش ها 40درصد بازار شیرین کننده های آنها در تصرف استویا و فرآورده های آن است، افزود: البته کشور چین با بیش از 25هزار هکتار حدود 75درصد بازار جهانی این گیاه دارویی را در دست دارد و بزرگترین تولیدکننده استویا در دنیا است.

جوادزاده با اشاره به اینکه شکری که از استویا به دست می آید نسبت به شکرهای مصنوعی در مقابل حرارت بالا پایدارتر است و دیرتر تیره می شود، ادامه داد: اگرچه حدود 3میلیون تن شکر از 3میلیون و 300هزار تن نیاز کشور در داخل تولید می شود و مشکلی در تامین این ماده غذایی نداریم اما بی شک با توجه به درصد بالای شیرینی موجود در استویا و ترکیبات سالم آن نسبت به شکر های مصنوعی، تولید و فرآوری این محصول در تولید محصولات غذایی با کیفیت و سالم اثرگذار است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر برخی از کارگاه های بسته بندی گیاهان دارویی در گیلان، مقداری از استویای تولیدی را خشک و بسته بندی می کنند، گفت: تولید کم استویا دلیل اصلی پا نگرفتن صنایع فرآوری این محصول در گیلان است.

قاسم زاده که معتقد است زنجیره های تولید و فرآوری در بخش کشاورزی به هم وابسته اند و باید در کنار هم توسعه یابند افزود: اگر خیال سرمایه گذاران از تولید ماده اولیه فرآوری استویا، راحت شود بی شک پا در این عرصه می گذارند.

وی تحقیقات دانش بنیان در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و توسعه ترویج و آموزش به کشاورزان را در رونق تولید استویا در گیلان تاثیرگذار دانست و گفت: برای تحقق این امر جهاد کشاورزی بخشی از هزینه های تهیه پایان نامه های دانشگاهی مرتبط با تولید و فرآوری استویا را تامین می کند اما در زمینه معرفی و آموزش تولید استویا باید بیشتر تلاش کنیم.

استویا

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد