×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
توسعه صنایع سلولزی با کشت درخت بامبو در گیلان

به گزارش گیل بان؛ “پنجمین بزرگداشت روز جهانی بامبو در ایران” صبح یکشنبه بیست و چهارم شهریورماه به همت شرکت بهرسان دارو و مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان و با حضور رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونین توسعه مدیریت و منابع و نیز هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، رئیس مجمع نمایندگان استان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان، فرماندار رشت و نیز جمعی از مدیران دستگاه های دولتی، اساتید دانشگاهی و پژوهشگران علاقمند به حوزه های مختلف گیاه بامبو در سالن همایش های هتل کادوس رشت برگزار شد.

 

در این همایش دکتر ابراهیم آذرپور رئیس مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان با اشاره به پنجمین سال پیاپی برگزاری بزرگداشت روز جهانی بامبو در ایران تصریح کرد: ده سال از اولین بزرگداشت جهانی روز بامبو می گذرد و مفتخریم که برای پنجمین سال همراه با مردم جهان از طریق برپایی همایشی علمی، فرهنگی و هنری این روز را گرامی می داریم.

آذرپور با بیان این که از زمان های گذشته تاکنون بامبو به عنوان محصولی راهبردی در حوزه صنایع دستی گیلان به شمار می رفته است، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از اقتصاد صنایع دستی در گیلان به ویژه در شرق این استان به وجود مواد اولیه حاصل از درخت بامبو بستگی دارد.

وی با اشاره به این که تعداد بامبوبافان لاهیجان در طول سی سال گذشته از حدود ۱۵۰ نفر به تعداد انگشت شمار رسیده و از سطح باغات بامبو منطقه کاسته شده است افزود: سیاست گذاری های منطقی و برنامه ریزی های اصولی قادر به ترمیم این صنعت آمیخته با فرهنگ و هنر بوده و فعالیت در حوزه مذکور را برای بامبوکاران، هنرمندان و صنعت گران به صرفه تر خواهد کرد.

آذرپور با بیان این که تنها ماشین آلات موجود در کشور برای تسهیل و فرآوری چوب بامبو جهت کاربرد در صنایع دستی به علت فرسودگی و نقص فنی قادر به ارائه خدمات به بامبوبافان نیستند، افزود: این ماشین آلات در خانه صنایع‌ دستی لاهیجان قرار داشته و سال هاست معضل مذکور را از طرق مختلف به گوش مسئولین می رسانیم ولی هیچ گونه اقدامی در این خصوص از سوی آنان صورت نگرفته است.

وی بامبو را درختی منحصر به فرد برای توسعه صنایع سلولزی و وابسته به چوب در کشور خواند و گفت: کشت بامبو سابقه ای صد ساله در کشورمان داشته ولی تاکنون به حال خود رها شده و از سوی دستگاه های اجرایی برنامه ریزی مدونی برای آن صورت نگرفته است در حالی که این گیاه سطح زیر کشتی حدود ۳۱ میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار در جهان داشته و تولید جهانی آن بیش از بیست میلیون تن در سال است.

آذرپور ارزش سالانه تجارت جهانی بامبو را حدود ۶۰ میلیارد دلار دانست و خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری گیلان می تواند از توسعه جنگل های بامبو در اراضی لم یزرع، نامساعد، و تنک به لحاظ پوشش گیاهی که حتی در معرض فرسایش قرار دارند سود ببرد.

وی با اشاره به تخریب عرصه های جنگلی و برداشت بی رویه چوب جهت تامین منابع اولیه صنایع سلولزی به ویژه صنعت تولید کاغذ تصریح کرد: زراعت چوب بامبو با توجه به خصوصیات مطلوب سلولز، رشد بسیار سریع و جایگزینی کوتاه مدت درختان جدید به جای درختان قطع شده گزینه مناسبی برای توسعه صنعت کاغذ خواهد بود.

آذرپور به ظرفیت قابل توجه چوب بامبو در تولید ۹۰ نوع کاغذ اشاره کرد و گفت: به طور متوسط از هر چهار تن ساقه بامبو یک تن کاغذ سفید تولید شده و با توسعه کاشت این گیاه به شکل موثری از قطع بی رویه درختان جنگلی جلوگیری به عمل می آید.

وی در ادامه به شرح ویژگی های بامبو در تثبیت خاک های در معرض فرسایش پرداخت و گفت: سیستم ریشه ای این گیاه فرسایش خاک را تا حدود ۷۵ درصد کاهش داده و به همین علت کاشت درختان بامبو به منظور حفاظت خاک و نیز جلوگیری از رانش زمین در اراضی شیب دار از روش های رایج در بسیاری از مناطق جهان به شمار می رود.

آذرپور با بیان این که هر هکتار جنگل معمولی و جوان سالانه حدود ۱۵ تن دی اکسیدکربن ترسیب می کند، افزود: یک هکتار جنگل بامبو سالانه ۶۲ تن دی اکسیدکربن را ترسیب و قادر است ۳۵ درصد اکسیژن بیشتری را نسبت به مساحت تحت پوشش برابر از سایر درختان تولید کند.

وی با اشاره به نقش قابل توجه بامبو در پویایی اکوسیستم درون جنگل خاطرنشان کرد: این گیاه نقش موثری در تصفیه آب ها و خاک های آلوده به انواع آلودگی ها به ویژه فلزات سنگین، آلاینده های آلی، مواد سمی و … داشته و می تواند از طریق فرآیند گیاه پالایی اهداف تعیین شده در این خصوص را جامه عمل بپوشاند.

آذرپور کم توقعی بامبو نسبت به آب و خاک را عاملی تعیین کننده در انتخاب آن به عنوان گزینه ای مناسب برای تولید کم هزینه و پرسود دانست و عنوان کرد: بامبو در گیلان بدون نیاز به آبیاری، به صورت کاشت دیم و حتی در خاک های فقیر از نظر برخورداری از مواد غذایی و نیز ساختمان خاک قابل پرورش بوده و نسبت به بسیاری از گونه های درختی با توجه به کمبود آب و لزوم صرفه جویی آن در بخش کشاورزی، برتری دارد.

وی در پایان سخنان خود به اشتغال زایی بالای حاصل از توسعه کشت بامبو و راه اندازی صنایع وابسته به آن اشاره کرد و گفت: ترغیب کشاورزان بامبوکار از طریق تضمین بازار فروش محصولات منجر به تامین پایدار نیاز صنایع وابسته به چوب و ارتقای امنیت اشتغال در استان خواهد شد.

در ادامه این همایش از کتاب “پراکنش جهانی گونه های بامبو”، رونمایی شد. این کتاب در ۷ فصل شامل مقدمه ای بر گیاه بامبو، شرح گیاهشناسی، روش های تکثیر بامبو، بامبو و محیط زیست، بامبو و صنعت راه و ساختمان، بامبو منبعی برای تغذیه دام و طیور و پراکنش جغرافیایی گونه های بامبو در جهان تدوین شده و به همت مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان در ۸۱۸ صفحه منتشر و در اختیار پژوهشگران و علاقمندان به این حوزه قرار گرفته است. همچنین، در این مراسم از تعدادی از چهره های برتر، پژوهشگران و فعالین مرتبط با جنبه های مختلف گیاه بامبو با اهدای تندیس همایش تقدیر به عمل آمد.

در پایان این همایش نیز پیام صادر شده از سوی سازمان جهانی بامبو به مناسبت برگزاری “پنجمین بزرگداشت روز جهانی بامبو در ایران” قرائت شد که در آن از دکتر ابراهیم آذرپور به پاس پیشگامی و پیشتازی وی در زمینه بامبو در کشورمان تقدیر به عمل آمد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد