×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403
false
true
چگونه تهدیدهای کرونا را به فرصت تبدیل کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان» حجت الاسلام والمسلمین حمید پورعیسی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان،‌ با بیان اینکه حوادث و بحران ها در جوامع یا فرصت ایجاد می کنند یا تهدید، گفت: در حال حاضر ویروس کرونا وارد جامعه ما شده و یک بحران محسوب می شود.

وی شیوع یک ویروس در کشور را ذاتا تهدید دانست؛ نه فرصت و اظهار کرد: با این وجود افراد جامعه می توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه ویروس کرونا هم فرد را دچار آسیب می کند و هم جامعه را، تصریح کرد: جامعه در مقابل برخی از آسیب ها همچون شیوع ویروس کرونا به واسطه جدید و ناشناخته بودن آمادگی ندارد. البته نمونه های مشابه زیادی در طول تاریخ داشتیم که با چاره سازی علم پزشکی برطرف شده است. در یک دوره زمانی طاعون، وبا و حتی آنفلوآنزا افراد را از بین می‌برد، اما اکنون چنین بحران‌هایی نداریم.

پورعیسی، تکنولوژی گرایی بشر را موجب توسعه امراض و بیماری ها دانست و عنوان کرد:‌ همانگونه که علم برای انسان رفاه و سلامتی آورده، رنگ و لعاب امراض را نیز تغییر داده است. کرونا یک بیماری بیولوژیکی است و می توان دست قدرت های بزرگ را که در پیشرفت های علمی بیولوژیکی همچون پزشکی و ژنتیک سابقه دارند، پشت آن دید؛ قدرت هایی که برای تسلط بر جهان و رسیدن به خواسته های استکباری و استعماری خود علم فیزیک را به بمب اتم تبدیل کردند.

وی کرونا را به مثابه یک ابزار سیاسی برای تغییر معادله قدرت اقتصادی جهان دانست و یادآور شد: براساس پیش بینی ها کشور چین در سال ۲۰۲۱ به سمت غلبه بر اقتصاد جهان پیش می رفت و لذا نباید ریشه‌های استکباری و استعماری کرونا را نادیده بگیریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان رسانه ها را نرم افزار نظریه دهکده جهانی دانست و اضافه کرد: امروز روابط ما بین‌المللی شده و تحت تاثیر حوادث و بحران‌های جهانی هستیم.

وی شیوع کرونا در کشور را نشان‌دهنده آسیب‌پذیری علم پزشکی دانست و بیان کرد: علاوه بر این، بحران کرونا موجب بروز زباله های اجتماعی در قالب احتکار و گران‌فروشی شده و انسان‌های منفعت‌گرا به جای وظیفه‌گرایی و همنوع‌گرایی خودشان را نشان داده‌اند.

توجه به مفهوم خانواده یکی از فرصت‌های کرونایی است

پورعیسی افزود: به دنبال هیجانات اجتماعی کنترل اجتماعی دچار اختلال می‌شود و لذا به شکل گسیختگی اجتماعی خودش را نشان می‌دهد. در این میان بخش عظیمی از افراد جامعه که به واسطه برخورداری از منش انسانی و اعتقادات دینی مسئولیت‌پذیر و معادباور هستند، با به کارگیری مفاهیمی همچون توسل، توکل، قضا و قدر، امتحان الهی، صبر و شکر بر هیجانات اجتماعی غلبه پیدا می‌کنند.

وی متذکر شد: امروز گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه آماده همکاری با جامعه پزشکی جهت کمک‌رسانی به مردم هستند و تمامی خرده‌فرهنگ‌های همسو به سمت تعادل‌بخشی فرهنگ عمومی مبتنی بر روحیه دادن به مردم پیش رفته‌اند.

این مدرس دانشگاه، آسیب‌های پاتولوژی را همواره یک تهدید جهانی دانست و اضافه کرد:‌ یکی از فرصت‌های تهدید کرونا شناسایی خیانتکاران و چپاول‌گرانی است که جان مردم را نشانه گرفته‌اند، اما در مقابل می‌توانیم شاهد بلوغ علمی و توان پزشکی و پرستاری کشور باشیم.

پورعیسی، شناسایی نقاط ضعف مدیریتی را یکی دیگر از فرصت‌سازی‌های کرونا دانست و یادآور شد: شیوع کرونا موجب شده یک مانور اجتماعی، علمی و نظامی داشته باشیم و بخش عظیمی از توان نیروی انسانی بروز و ظهور پیدا کند و ظرفیت‌های پنهان آشکار شود.

وی بیانات مقام معظم رهبری در حاشیه روز درختکاری را روحیه‌دهنده و الهام‌بخش دانست و اظهار کرد: رهبر انقلاب به بهانه درختکاری نهال مهربانی و مودت و همبستگی را غرس کردند تا جامعه شاهد امنیت اجتماعی باشد. اگر امنیت اجتماعی نداشته باشیم، مردم متحمل فشار اجتماعی می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، از دیگر فرصت‌های روزهای کرونایی را توجه به مفهوم خانواده دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در فراز و نشیب‌های اجتماعی و نارسایی‌های اقتصادی خانواده به حاشیه رفته است، اما همین توصیه ماندن در خانه ایجاد انس و الفت می‌کند. تقویت مفهوم صله رحم از دیگر تاثیرات اجتماعی تهدید کروناست.

وی با تصریح بر اینکه انسان در مصائب قدردان نعمت‌های الهی می‌شود، گفت: تهدیدات مختلف در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی همواره جامعه را با خطر مواجه می‌کند و می‌توانیم از تجارب این روزها استفاده کنیم.

پورعیسی، کرونا را یک فرصت برای به رخ کشیدن توان علمی و دستاوردهای پزشکی کشور دانست و تاکید کرد: بی‌تردید جامعه پزشکی می‌تواند آرامش و امنیت اجتماعی را به مردم هدیه کند و به زودی خبرهای خوشی درباره تولید واکنش کرونا شنیده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد